بهره وری ، از حرف تا عمل
مدیریت منابع انسانی
بهره وری را میتوان یک شاخص بسیار مهم در تولید ارزیابی نمود . این شاخص که در کشور ما قدمت چندانی ندارد از سال 70 مطرح و از سال 81 به صورت جدی مورد توجه دولت قرارگرفت .و سازمان ملی بهره وری تاسیس گردید . در این زمینه مقالات و همایشهای بسیاری تاکنون برگزار گردیده است .
لیکن در اینجا چندین سوال مطرح میشود که تا چه حد در ایجاد فرهنگ بهره وری موفق عمل نمودیم ؟
مدیران ما چه مقدار از بهره وری شناخت دارند ؟ و اگر دارند آیا به آن اعتقاد هم دارند ؟ آیا در رسیدن به آن تلاش میکنند ؟ و آیا در این راه موفق بوده اند ؟
جواب همه این سوالات تا حدودی مشخص میباشد . با یک نگاه ساده به وضعیت تولید در کشورمان و مقایسه با سایر کشورها به راحتی میتوان جواب آن را پیدا نمود . البته سازمانهایی هستند که به موفقیتهایی در این زمینه دست پیدا کرده اند لیکن به حدی تعداد آنها کم است که شاخص بهره وری ما نسبت به دنیا 1/0 میباشد .
نرخ بهره وری به صورت زمان مفید کاردر ایران 20 الی 25 دقیقه و در دنیا 5 الی 5.5 ساعت میباشد !
نرخ بهره وری به صورت درصد در ایران 2/0 الی 5/0 درصد و در دنیا 11 درصد !
پر واضح است که انسان محور بهره وری است. پس استفاده از نیروهای مجرب ، آموزش صحیح نیروها ، به کارگیری روشهای صحیح در مدیریت منابع انسانی ، درک صحیح از تعریف کار و بهره وری برای کارکنان و پرهیز از رویا پردازی در زمینه بهره وری باعث میشود تا سریعتر به بهره وری دست پیدا نمود .
کارگر باید بداند که وقتی وارد محیط کار میشود میبایست تمام و کمال در اختیار سازمان قرارگرفته و توانایی انجام امور مختلف را که سازمان در نظر می گیرد داشته باشد چه ، در غیر اینصورت تفکر تک شغلی و انجام فقط یک کار در سازمان مذکور شکل گرفته و با گذشت زمان تغییرات نیز سخت تر خواهد شد . به این معنی که سیستم باید به گونه ای عمل کند که کارگر در بدو ورود به سازمان با تفکر انجام کارهای گوناگون آشنا شده تا در ادامه مقاومتی صورت نگیرد . به عنوان مثال چنانچه به کارگر سمت " کارگر عمومی " داده شود به خودی خود قبل از هر دستور و یا آموزشی می داند که ممکن است وظایف مختلفی به عهده او گذاشته شود و این خود یک آمادگی ذهنی را به همراه دارد.
به معنای ساده تر باید گفت نگرش علمی به هر موضوعی از اهمیت بسیاری برخوردار میباشد ، لیکن افراط در این زمینه باعث خواهد شد که از اصل موضوع دور شده و نتایج چندانی حاصل نشود .
در کشورما نیز در حال حاضر پرداختن به بهره وری بیشتر تئوری میباشد و در عمل چندان موفق عمل نشده است . این در حالیست که برای شروع ابزار خیلی زیادی مورد نیاز نمیباشد . از زمانسنجی کار کارکنان ، اصلاح چیدمان پرسنل ، حذف ایستگاههای زائد در سالن و غیره از جمله کارهای اساسی برای شروع بهره وری و ارتقاء آن میباشد . در نظر گرفتن همین عوامل و دوری از فرمالیته کردن این موضوع موجب خواهد شد تا قدمهای مثبتی برداشته شود .
یکی از راهکارهای رسیدن به بهره وری استفاده از فرصتها میباشد .
توقفات تولید امری بدیهی در هر واحدی به شمار میرود و با توجه به اینکه در این توقفات نیروهای تولیدی عملا" بیکار میگردند ولو برای ساعات کوتاه و یا چند روز ، با یک برنامه ریزی صحیح سریعا" نسبت به استفاده از این نیروی موجود جهت انجام امور متفرقه اعم از نظافتهای کلی ، کمک به بارگیری ، چیدمان انبار ، تعمیرات ساختمانی و غیره اقدام مینماید . در حالیکه انجام امور فوق در اکثر واحدهای تولید به صورت روزمره و با نیروهای سازمانی انجام میگیرد .
از دیگر برنامه ها میتوا ن به تربیت نیروهای موجود برای انجام وظایف متنوع اشاره کرد . به عنوان مثال کارگر تولید میتواند در واحد بسته بندی ، خدمات و غیره نیز فعالیت نماید که این امر به افزایش بهره وری کمک زیادی می نماید .
کارکنان برای موثر بودن باید حقوق بگیرند و نه برای کار در زمان معین .
مهندس مهرانی فرد - مشاور مدیریت منابع انسانی و فروش
نگاشته شده توسط :
مجید مهرانی فرد - مدیریت امور اداری و پشتیبانی شرکت داروگر اشتهارد
شماره همراه : 09122610048
مشاور در امور مدیریت منابع انسانی ، راه اندازی سیستم های فروش و حسابداری
کلمات کليدي : بهره وری در شهرک صنعتی اشتهارد